Topic: Restauratie van een K.W.G. 1382-popje

Restauratie van een K.W.G. 1382-popje
KWG 

Het popje, met één been en losse oogjes, komt uit de collectie van Efka.

Het heeft een hoofdje van Keramisch materiaal, een lijfje van stof, ledemaatjes van composiet, en zal rond 1930 gemaakt zijn door de Duitse firma Keramische Werke, Gräfenhain. Een firma waar ik waarschijnlijk meer popjes van heb, zie K.W.G.

De "G." in haar nekmerkje is gemakkelijk aan te zien voor een "S.", waardoor je ten onrechte aan een ander merk denkt:
KWG 

De composieten ledemaatjes hadden diepe donkere groeven:

KWG   

Ik ben begonnen die te vullen met plamuur, maar dan zó dat ik overal de plamuur van de onbeschadigde huid kon afvegen:

KWG 

Op die manier bewaar je zoveel mogelijk van de oorspronkelijke (en onbeschadigde) verflaag. Daarna heb ik de witte 'naden' gekleurd met acrylverf, die ik ook weer overal van de onbeschadigde huid verwijderd heb:

KWG 

Om het ontbrekende beentje te vervangen, ben ik in mijn bak met poppenonderdelen gaan zoeken naar een poppenbeen dat zo veel mogelijk in de buurt kwam, qua maat en vorm. Helaas had ik alleen een plastic been, uit de jaren 70, 80 of 90:

KWG 

Om het been een heupkop te geven, dat in het beenkommetje zou passen, kon ik gelukkig een van de handgemaakte houten
ankertjes van Berend Peter kiezen:


KWG 

Door het houten anker heb ik een lus van Zinkdraad getrokken, en dat heb ik aan karton vastgedraaid, dat ik vervolgens in het plastic been gestoken heb. Dat geheel ben ik gaan omwikkelen met Papiermachee. Deze keer zelfgemaakt papiermachee, van Behangerslijm en, allereerst, WC-papier, maar dat bleek weinig sterk, dat wordt zodra het in contact komt met water, slappe pap:

KWG 

Zodoende heb ik daarna naar ander papier gezocht. Een paar velletjes inpakpapier. Dat heb ik gebruikt om  papiermachee mee te maken, en dat heb ik vervolgens laten drogen:
KWG   

Er ontbraken veel wimpertjes, en ook een flink stuk van het ooglid:
KWG 


Voorzien van nieuwe wimpertjes heb ik ze opnieuw in het hoofdje gezet:
KWG 

Als het gips begint te drogen, beweeg je de oogjes even naar de slaapstand, zodat het gips niet aan de oogbolletjes blijft plakken:
KWG 

Ik ben er nog steeds niet héél handig in, de ogen na het drogen nog steeds niet helemaal dicht in de slaapstand:
KWG 
...maar in open stand staan de oogjes wèl goed, en ik kies er daarom voor om ze zo te laten: (nog wel even een klein wit gipsvlekje in het linkeroogje weggepeuterd:)
KWG   

Zodra het papiermachee goed droog was, heb ik het been een flinke laag plamuur gegeven:
KWG 

En dat heb ik vervolgens in zoveel mogelijk dezelfde vorm geschuurd als het andere been:
KWG 

Een eerste verflaag (oh wat een lelijke kwaststreken zie ik... Die heb ik later weer geschuurd.. en heb daarna voor een zachtere kwast gekozen) in een kleur gemengd uit verschillende soorten acryl (huidkleur, bruin, okergeel) om het andere been te benaderen:
KWG 

Een eerste laklaag (ook die is weer geschuurd met heel fijn schuurpapier:)
KWG 

En...... omdat ik wilde dat de benen er op het oog ongeveer gelijk uitzagen ben ik...... de barsten gaan tekenen met potlood:
KWG 

Tussen de "getekende basten" heb ik weer verf aangebracht:
KWG 

Daarna heb ik de barsten weer bijgetekend, geschuurd en gelakt
KWG 

Zodra het beentje 'op het oog' veel gelijkenis had met het originele rechterbeentje, heb ik het aan het haakje dat nog uit het stoffenlijfje stak gehaakt:
KWG 

En zie daar, begint ze weer op zichzelf te lijken? :-)
KWG 

Het beentje zit nog wel een beetje los, maar om dat (misschien?) op te lossen, zou ik het lijfje uit elkaar moeten halen en kijken of ik het haakje kan verbeteren; de pop kan er goed mee zitten, het stoort me in elk geval niet:
KWG 

Het enige dat ik nu nog wilde restaureren was het kapsel... Het gezichtje oogde wat 'kaal' met alle ontbrekende verf in de gemodelleerde krullen:
KWG   

Maar zodra je dat zou overschilderen, zou het popje er, voor mijn gevoel, onecht uit zien. Het haar en hoofdje hééft slijtage, speelsporen, dat hoort bij een popje van een jaar of 80 oud :-)

Ik heb dus maar een héél dun laagje verf aangebracht, en daarin ook een soort beschadigingen zichtbaar gelaten:
KWG 

En profile gezien, kun je goed zien hoeveel er van de oorspronkelijke speelschade zichtbaar is gebleven:
KWG

Dit is de staat waarin ik haar 'klaar om aan te kleden' heb verklaard:
KWG 

Is ze niet een schatje van een popje geworden...? :-) (Nu nog een mooie, bijpassende oude naam ;-))

Groetjes,
Jolie

Re: Restauratie van een K.W.G. 1382-popje

Wat een schatje!!! Het is een heel oud popje gebleven, maar dan wel een héél mooie! Heb je die kale plekjes in het haar voor je ging verven met maskeervloeistof gemaakt? Heel goed gelukt Jolie!

Groetjes,
Durvina

3

Re: Restauratie van een K.W.G. 1382-popje

Leuk dat de kopankers ook zo te gebruiken zijn! Mooi popje.

Re: Restauratie van een K.W.G. 1382-popje

Ha Durvina en BP,
Maskeervloeistof, wat een goed idee Durvina! Ik heb de kale plekjes nu gemaakt door het hier en daar voorzichtig een beetje weg te vegen, en met met m'n nagel, voor de verf droog was :-)
Het was precies de goede maat BP, het maakte het zoveel fijner werken dan met een 'propje' papiermachee (dat zo snel gaat barsten en rimpelen)!
Groetjes,
Jolie

5 (edited by Margo 2013-06-22 22:37:43)

Re: Restauratie van een K.W.G. 1382-popje

Prachtig weer Jolie, het leest als een detective. Zal het beentje op het origineel gaan lijken? Hoeveel blijft er behouden?? :-D  Je hebt het beentje geweldig nagemaakt, mijn complimenten. Wat een dankbaar karweitje hè?
Je had het over papier. Wij gebruikten in de opleiding wit schilderpapier voor nat-in-nat schilderen. Dat is vrij dun en krantenpapierachtig papier. En zonder inkt. Zou dat geen geschikt papier voor papiermaché zijn?

Heb je al een naam?

6 (edited by Mummyfrom2 2013-06-25 20:08:50)

Re: Restauratie van een K.W.G. 1382-popje

hoi allemaal,
jee jolie wat heb je dat weer vindingrijk opgelost en wat is het mooi geworden!
echt super zeg, je ziet het verschil bijna niet meer, en die lijntjes/krakulee echt slim opgelost, lijkt er behoorlijk op.
vraag me af hoe je dat met de oogleden hebt gedaan?
zag dat er bij 1tje deels het ooglid af was, schilfertje weg.
hoe heb je die weer zo mooi gekregen want met ogen dicht ziet het er heel netjes uit.
en met plamuurmiddel er over heen haha daar was is dus nooit opgekomen he.
dus een fijne tip die we gaan onthouden.
nou ik heb mn benodigheden kunnen bestellen bij t berenstoepke en ben helemaal blij!
vandaag betaald dus binnen kort mn grote franse dame restaureren  en dan mag ze ook de verkoop in.
(geen ruimte meer voor grote poppen sad helaas )
maar wel een leuke pop om te doen.
heb haar nu alleen nog met houtlijm bewerkt om haar lijf te verstevigen.
hopelijk komt de milliput en het elastiek snel binnen, haha beetje ongeduldig nu het er eindelijk aan komt.
ze ligt ook al zolang te wachten en is het zeker waard weer een mooie dame te worden.
net als dit meisje, echt een scheetje van een pop met die gemodelleerde haren.
ik kreeg trouwens nog een goede tip van een vrouw de bij mij 1 pop er restauratie had gekocht, had haar het sonneberg/armand marseille babypopje er kado bijgedaan
en die heeft ze met formo klei nieuwe armpjes gegeven.
het is erg mooi geworden (heb de foto's gezien)
en het schijnt een stuk lichter te zijn en makkelijker te schuren en niet zo bobbelig, en ook heel sterk te zijn.
dus misschien een handige tip voor iedereen die wat restauratie wil verichten of een onderdeel moet namaken.
en het is ook vrij makkelijk te kopen bij veel winkels, wat ik van milliput helaas niet kan zeggen haha.
nou ik wens iedereen nog een fijne aovnd en ga nog even verder lezen.
groetjes en liefs van hier, mmeke