Topic: rechtgezette schelm-ogen voor KWG 134-popje

Nieuw pruikje, rechtgezette schelm-ogen en nieuwe kleertjes voor Popje KWG 134, 13 1/2, Keramische Werke Gräfenhain, 1932

Oei, dat was wel even schrikken... Die oogjes... Ze kijken allebei naar 1 punt? Was dat onderweg gebeurd...? Ik had er in de advertentie niets van gezien, daar stonden de oogjes normaal. Bij aankomst:

KWG134_1932

Geen nood, het is op te lossen. Al moet je bij het rechtbuigen van verbogen oogbrugjes voorzichtig blijven, zodat je het dunne glas niet breekt:

KWG134_1932

Het loenst nog een klein beetje na de eerste-rechtzet-poging, maar zó ongeveer zag het popje er uit in de advertentie (die u vast ook gezien hebt :-))

Het pruikje is synthetisch, mooi, maar het past niet zo goed bij het popje:

KWG134_1932

Mij doet het dan denken aan de vreselijke verhalen van meisjes met (prachtig!) kroeshaar, die het proberen te 'straighten', en daarbij veel geld kwijt zijn, hun haar breken, en soms zelfs voorgoed kwijtraken... :-/

Ik wil niet meedoen aan dat beeld: Afro-haar is prachtig. Het pruikje gaat dus in de pruikendoos, om te wachten op een ànder popje :-)

Welke kleertjes dit popje in 1932 oorspronkelijk heeft gehad weet ik niet: ik heb het niet kunnen achterhalen. Een matrozenpakje? Of een soort tropenpak met een houten ketting...? Of een schotse rok met een zweedse wintertrui? Of een klederdracht-achtig/clicheematig raffiarokje?

Omdat het popje wat kleine beschadigingetjes in zijn gezichtje heeft, een paar wimpertjes kwijt is, een deel van zijn lippenrood kwijt is, en een héél klein beetje is blijven loenzen, dacht ik: het wordt een jongetje.

Uiteindelijk heb ik van lichtblauw fluweel een pakje gemaakt. Met daaronder een blauw linnen-achtig hemdje, met drukkertjes / knoopjes op de achterzijde:

KWG134_1932

Aan de voorzijde zie je hoe eenvoudig het is: het was een vrijwel recht lapje waar het uit geknipt is:

KWG134_1932

Het broekje heb ik 'op de pop' geknipt:

KWG134_1932

Bij het inelkaarzetten even -binnenstebuiten- passen:

KWG134_1932

Even kijken of het broekje op de rug hoog genoeg is:

KWG134_1932

Van de tussenstappen van het jasje had ik geen foto's gemaakt, maar hier het "plus-vormige basis-" patroontje:
KWG134_1932

Jasje en hemdje afgewerkt met (echt oud) zig-zag-band. Een lichtblauwe parelmoeren oorhanger en een stukje oud band werden een halsketting.

Het pruikje kreeg hij van..... L.!
Een deel ervan was stijl haar, en een deel ervan was kroes: een vreemd pruikje van de feestwinkel, waarmee ze voor school Video's maakte.
L. was er ontevreden over, en knipte er ooit stukken uit.

Met naald en draad heb ik van het kroezende pruikdeel een poppenpruik gemaakt.

Het is weliswaar ook synthetisch, maar ik kan me nauwelijks een betere pruik voor het popje wensen: ja, de originele. Maar of ik die ooit zou vinden? ;-}

KWG134_1932

We noemen hem Marcus.
Naar Marcus Miller, de Amerikaanse Jazz-componist/bassist :-)

En zo staat hij nu in onze woonkamer:

KWG134_1932

Welkom Marcus! :-)

Hartelijke groetjes,
Jolie

2 (edited by inekeribeiro 2016-07-21 14:59:43)

Re: rechtgezette schelm-ogen voor KWG 134-popje

Hallo Jolie Gefeliciteerd met Markus ,wat is hij leuk en wat een aandoenlijk gezichtje .
En je heb gelijk ik vind dat Afro haar ook juist zo mooi dat past gewoon bij hun cultuur /huidskleur en vind het zonde dat ze dat stylen wat volgens mij ook helemaal niet goed is v h haar
Had ik maar krullen ik ben er jaloers op :-)
Ja lastig s dat met die flirt ogen ,en de K W Pop van mij loenst ook nog steeds
maar vind het toch ook wel schattig staan
http://i65.tinypic.com/b6a4id.jpg maar des te meer ik er aan zat ze ging steeds meer loensen

Wat leuk de zelf gemaakte kleren heb je die zelf ook verzonnen ?
Dat lukt mij niet heb wel eens zelf patroon gemaakt en bleek later veel te krap :-)
Staat echt leuk bij hem en doet me denken aan jaren 50/60 Jimmy Hendriks
en al die andere bands met hun afro haar, toen kon dat gewoon !
En het jasje met het zigzag biesje staat super met de ketting erbij

Complimenten Jolie hij is zo helemaal af ,

Hartelijke Groet van Ineke