Topic: Penseelstreek...?

Goedemorgen allemaal,

Gisteren heb ik nogal zitten twijfelen, of ik deze vraag zou stellen :-)

Want ik heb uiteraard groot respect voor iedereen die een 100+jarige pop, die op het punt staat in een vuilnisbak te verdwijnen, tòch nog een goede kans weet te geven, zorgvuldig alle scherven plakt, en weer aan het eigen lijfje weet te zetten :-)

Dus allereerst een chapeau voor de mensen die de pop tòch nog een kans gaven.

Het gaat om deze advertentie, u heeft hem vast ook gelezen: Antieke Pop Bergman/Simon/Halbig waarin een gebroken pop van het merk C.M. Bergmann is aangeboden.

Als je in die advertentie inzoomt op de close-up van het gezichtje, zie je heel veel penseelstreken, streepjes, eigenlijk:

overgeschilderd

Ik begrijp natuurlijk dat verdwenen delen, gaten, zullen moeten worden ingevuld, en vervolgens moeten worden gekleurd, daar zal ik zelf met een pop als deze kapotte jumeau ook niet aan ontkomen. En ja, dat wordt héél snel streperig :-} Je kunt de verf dan evt. tamponeren of met een sponsje aanbrengen.
Je voorkomt dan de kwaststrepen. Maar het blijft lastig, weet ik maar al te goed. Het kost mij ook regelmatig meerdere pogingen.

Bij deze pop vraag ik me wel een beetje af of de streepjes wel nodig waren. Misschien was het ook mogelijk geweest om alleen de barstjes op de kleur te brengen van de naastgelegen intacte delen.

Met andere woorden, mijn vraag was: Heeft de goedbedoelende Poppendokter hier misschien niet een beetje tevéél werk gedaan?

Het kan natuurlijk zijn dat er hele stukken hoofd weg waren, zoals bij de pop waarmee ik nu bezig ben. Dan kun je nauwelijks anders.

Misschien is het ook wel grappig: De éen wil een pop weggooien, en wordt (gelukkig!) tegengehouden door een alerte poppendokter. Vervolgens koopt een ander de pop, (dat is wat ik vermoed dat zal gebeuren:) en... haalt de verf er weer grotendeels af, om het mooie bisque weer terug te kunnen zien, dat onder de streepjes verf zit.

Dat zou ik tenminste doen, als de pop bij mij op een plank zat.

Maargoed, ik heb meer dan genoeg poppen op planken zitten hoor ;-) ik zou er eerder 'ns wat moeten wegdoen, (maar dat is een ander verhaal ;-))
Hartelijke groetjes,
Jolie

Re: Penseelstreek...?

Zou dat lukken Jolie, om de verf er weer af te halen zonder krassen te maken op het mooie bisque?
Ik mag straks wel een vergrootglas gebruiken als ik Bart zijn handen en benen ga verven ;-)  Als Jolie dan de foto's inzoomt komen alle krasjes en bubbeltjes te voorschijn :'(
Bart is natuurlijk niet van porselein. Wat me opvalt op de foto van de Simon/Halbig pop dat de breuklijntjes ondanks de verf toch nog te zien zijn. Dat vind ik het ergste niet, dat het tere porselein helemaal verdwenen is vind ik echt jammer.
Ik ben benieuwd hoe jouw pop wordt Jolie. Misschien gewoon de verf op de witte plekken met je vingers lekker uitsmeren. Veel plezier er mee!

Hartelijke groetjes,
Durvina

Re: Penseelstreek...?

Oh nee, zo bedoel ik het niet hoor Durvina! En bij composiet en papiermachee breng ik de verf soms juist expres zó op dat het er even oud uitziet als de omgeving, dat er niet ineens zo'n 'felroze' stukje op een poppenlijfje zit.

Bij bisque kan de verf er vaak weer af, de originele kleur is meegebakken, die gaat er niet mee af als je de geverfde stukken bijv. laat weken in een bakje water.

Een vriendin van mij heeft een Armand Marseille, van haar Oma, die witgeverfd geweest is met houtverf op terpentine-basis. En iemand had geprobeerd die eraf te halen met schuurpapier. Daarbij zijn delen van de meegebakken kleur erafgeschuurd. Vooral bij de wenkbrauwen heeft dat hoofdje veel schade in de kleur. Echt jammer. Vooral omdat het gewoon met terpentine eraf te halen was, de witte restjes die er nog zaten heb ik er met oplossmiddel kunnen afhalen. Het porselein kan daar tegen (al zou ik het niet aanraden, maar daar kon het niet anders.)

Deze foto stond gewoon eerlijk op MP, als je "bekijk afbeelding in nieuw tabblad" deed, kreeg je 'm in beeld. Dat is wel fijn, dat de verkoper eerlijk laat zien hoe een pop is opgeknapt, dat je een beeld kunt vormen.

Ja, het viel mij ook al op, dat de breuklijntjes ondanks de verf nog (in het wit) te zien waren. Jammer, want daarom is de verf er toch op aangebracht, zou ik denken.

(ik vond het gewoon een interessant voorbeeld :-) En dacht ergens: dit popje verdient beter (en 'beter' was hier misschien: minder werk dan meer...?) dan deze verf. Maarja.... Het is heel lastig bij zoveel schade, dat zie ik :-})

Hartelijke groetjes,
Jolie