Topic: Hoeveel fouten mag een Marktplaats of Catawiki advertentie bevatten?

Lieve Mensen,

U kent de vraag vast... Wanneer attendeer je een verkoper op fouten in zijn of haar advertentie?

Heel af en toe stuur ik iemand wel 'ns een berichtje, vooral als ik denk dat de Verkoper blij is met de informatie.

Veel vaker schrijf ik niet, sluit ik hoofdschuddend de afvertentie. Soms krijg ik het met de Verkoper te doen, vooral als ik iets verder uitzoek, en de Verkoper zèlf de pop ooit gekocht blijkt te hebben met de verkeerde informatie.

Zoals deze en deze twee SFBJ-60-popjes, die me opvielen, terwijl ik werkte aan een nieuw artikel voor het tijdschrift Poppen & Teddybeer, over dit malnummer "60" —zestig— van SFBJ.

advertentie met fouten

(U kunt inzoomen op de afbeelding, door hem te openen in een Nieuw Tabblad.)

advertentie met fouten

Dit malnummer, de 60 —dus niet GO— is pas in productie is genomen aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Jan Foulke's prijsgids vermeldt het, maar ook "S.F.B.J. Captivating Character Children Dolls" van A. M. & J. Porot en F. Theimer. Het model nr. 60 is daarna nog jaren geproduceerd.

Deze gesloten mond was destijds een goedkopere versie. De productie was eenvoudiger, dan een open mondje met tandjes.

Malnummer 60 kwam vooral voor als klederdracht-popje, goedkoop speelpopje of soldaatje.
Hier, in deze catalogus uit 1918, kunt u het zien:

catalogus uit 1918
Let u vooral ook op het prijsverschil tussen dit popje en de Jumeau ernaast: er bestond werkelijk een groot kwaliteitsverschil.

Goed, zo'n verkeerde datering komt vaker, voor zoals dit SFBJ-klederdrachtpopje, gesloten mond, 12 cm, prijs $43,- dat ook verkocht werd alsof het uit 1890 stamde. Toen was de SFBJ nog niet eens opgericht...

Pop 2 heeft, citaat: "diverse haarlijnen". Nee, deze pop heeft BREUKEN. Breuken, lieve mensen, dat zijn barsten waarnaast je het wit van het porselein ziet, of wit van de lijm, zoals hier. Breuken in het achterhoofd, breuken dwars door het gezicht:
breuken goed zichtbaar
Breuken als deze, in het gezicht en compleet met lijm in het gezicht, verminderen de waarde met zo'n 65 à 75%. Maargoed, ik klink als een LP met een barst. Eh, "haarlijn" ;-}

Catawiki....? ? ?
Pas toen ik deze Catawiki-veiling uit 2016 zag, met dezelfde foto's en dezelfde advertentie-tekst, begreep ik ...dat deze Verkoper de pop precies zo verkoopt als zij hem zelf gekocht heeft... (Tenzij de verkoop, anders dan de veiling suggereert, niet is doorgegaan natuurlijk, dan is deze Catawiki-aanbieder dezelfde verkoper.)

:-O

zelfde tekst op Catawiki, 2016


Vergelijk dit kleine mannetje met hetzelfde mannetje (=zelfde markering en maat, betere kleertjes) op een gerenommeerde site als Rubylane, en u ziet de waarde — van een gave, breukloze pop 13/0 SFBJ 60 als deze: omgerekend € 98,50

zelfde maat merk

De huidige waarde van dit kleine, gebarsten en gelijmde heertje mag je dus gerust vaststellen op zo'n 25 à 35 euro.

Lieve Mensen, alsjeblieft, verdiep je in poppen, hun geschiedenis en hun waarde als je koopt èn verkoopt. Check sites als  AntiquesNavigator, DollReference, maar ook naslagwerken die specifiek over een bepaald merk gaan.

Natuurlijk, verzamelen gaat met meevallers èn miskopen. Je leert ervan. Maar toch: Neem alsjeblieft geen informatie klakkeloos over. Dat leidt tot niets dan miskopen en slechte beoordelingen van uw kopers.


Wie meer wil weten over dit type pop, de eenvoudige SBFJ 60, kan kijken
op mijn pagina over Franse poppen.

Zonnige groetjes,
Jolie