Topic: klein (27 cm) Leon Prieur popje opgeknapt

Dit kleine Leon Prieur 'Mon Chéri'-hoofdje kocht ik bij Marjan en Luuk Stille in Drenthe. Zij reizen zelf naar Frankrijk, om daar antiek in te kopen voor hun antiekwinkel. Een popje dat je bij hen koopt is dan ook in elk geval van de Franse markt. (Natuurlijk, een "Franse DEP" kan een Simon Halbig-popje zijn dat tussen 1890 en 1910 door de Franse Firma's is geimporteerd uit Duitsland, maar in elk geval zijn álle poppen gemaakt voor de Franse markt.)

Enfin, bij aankomst zag dit kopje er zo uit:
LeonPrieur

Na schoonmaken bleek het hoofdje helemaal gaaf:
LeonPrieur

Met de lamp kun je eventuele haarlijnen opsporen:
LeonPrieur

In deze foto kun je zien hoe het hoofdje gemerkt is: "Mon Cheri, LP, Paris, 2":
LeonPrieur

Het lijfje, dat ik elders gekocht heb, is een (volgens mij) repro-lijfje. Het is welliswaar gebladderd bij een van de handjes, en er was een voetje van gebarsten, het kan dus best al een paar jaar oud zijn, maar antiek lijkt het me zeker niet:

LeonPrieur

Ik heb al op sites met poppenonderdelen gezocht, maar kon dit exacte lijfje niet terugvinden. Toch lijkt het me echt een modern repro-lijfje.

Nu kan bij dit hoofdje een vijfdelig lijfje gehoord hebben, zoals je veel ziet bij Franse poppen.

Op de site van het Franse Poppenmuseum is een Mon Chéri LP popje te zien met een geleed lijfje, in evenveel deeltjes als dit nieuwe lijfje, dus helemaal fout hoeft de keuze voor dit gelede lijfje niet te zijn.

Enfin, ik heb het handje en het voetje bijgewerkt met reparatiekit en acrylverf, en daarna was het weer aardig :-) Mocht ik een echt oud lijfje tegenkomen in deze maat, dan kan ik het vervangen — maar het blijft natuurlijk een vervangen lijf.

Het kop-anker ontbrak, dat heb ik gemaakt van een houten kraal en een verbogen gordijnhaak:

LeonPrieur

Ja, je kunt natuurlijk wooden neck-buttons in de VS bestellen... Maarja... Dan mag de VS eerste de IBAN-BIC-betaal-methode invoeren, anders begin ik er niet aan ;-}

Kent iemand dichterbij gelegen winkels die hoofdankers verkopen..?

LeonPrieur

Het anker in het hoofdje:
LeonPrieur

Het elastiek van het lijfje was nog redelijk goed:
LeonPrieur

Daar heb ik het haakje/ankertje ingehaakt:
LeonPrieur

En voilà, het popje kreeg een lengte van zo'n 27 centimeter... Een aanwijzing dat het lijfje iets aan de kleine kant is, of iets te korte beentjes heeft, want het Mon Chéri LP popje in het Franse Poppenmuseum is een maat 1 popje en is (ook) 27 cm . Dit hoofdje heeft maat 2, en is even groot:

LeonPrieur

Toen had ze nog een kapsel nodig. Dat werd een pruikje uit een partij die ik eens gekocht heb, ik vermoed een nieuw modern pruikje (dat moet ik nog 'ns uitzoeken door 1 haartje in een kaarsvlam te houden en te kijken hoe het ruikt ;-)) Ik heb het pruikje gecombineerd met een lange, losse vlecht:

LeonPrieur

En een eenvoudige stoffen bloemcorsage:
LeonPrieur

In de close-up kun je zien hoe ragfijn wimpertjes en wenkbrauwtjes vroeger geschilderd werden:
LeonPrieur

Een passend jurkje bleek ik niet te hebben. Gelukkig heb ik een 'petit' Simon Halbigje dat samen met een onderjurkje kwam waar ze zelf net iets te groot voor was, en dat paste deze kleine Chéri(e):

LeonPrieur

Een wereldschokkend opknapwerk kun je dit niet noemen :-) maar ze is van een vies hoofdje een beeldig dametje geworden!

LeonPrieur

En zo staat ze in de glazen kast, op hetzelfde plankje als haar Mon Cheri-zusje :-)

Groetjes,
Jolie

Re: klein (27 cm) Leon Prieur popje opgeknapt

Ooo, wat is ze mooi geworden Jolie... Gefeliciteerd!
Heel leuk met dat kleine antieke hoofdje!

Fijne dag, Durvina

Re: klein (27 cm) Leon Prieur popje opgeknapt

Dankje Durvina!
Ja, ze heeft een fijn maatje :-)
'In ons kleine huisje passen' is wel belangrijk, ik heb (helaas) al een paar opgeknapte poppen, zoals de porseleinen UF-looppop op de Vliering in dozen moeten leggen ;-} Luxeproblemen ;-) We moeten maar hard sparen voor een groter huis.
Jij ook een fijne dag!
Groetjes,
Jolie

Re: klein (27 cm) Leon Prieur popje opgeknapt

Lezeres B. mailde me net, dat er..... bij Marjan en Luuk Stille nòg een Mon Cheri pop te koop is....

Ze vroeg zich af waarom de pop al sinds 29 mrt. '13 te koop is... Goeie vraag, dat snap ik eigenlijk ook niet.
Als ik er zo over nadenk, zie ik vooral pluspunten:

  • Franse Pop, franse poppen zijn toch vaak erg gewild

  • Volledig geleed lijf: de pop kun je daardoor goed neerzetten

  • Ze is compleet gekleed, in stijl, met oorbelletjes, pruikje

  • De prijs lijkt me heel mooi voor een antieke Franse pop met een geleed lijfje

Misschien dat mensen twijfelen, omdat ze denken "maar deze poppen hebben toch vaak een vijfdelig lijf..?" dat klopt, maar zoals ook al te zien was op de site van het Parijse Poppenmuseum, bestaan deze popjes ook met gelede lijven. Natuurlijk kàn het lijf ooit vervangen zijn, door een duurder type lijf, maar dat kan voor de pop ook weer een pre zijn: een popje met een geleed lijf kun je veel leuker neerzetten dan een popje met rechte benen en rechte armen.

Het is dus waarschijnlijk gewoon de crisis, de huizenprijzen zijn weer gezakt, er worden alweer 30% minder huizen verkocht, veel mensen vrezen voor hun baan: ik vermoed dat ook de poppen langer te koop blijven. Als ik een poppenwinkel had, zou ik haar meteen kopen, voor de etalage :-) Maarja, ik ben maar een eenvoudige niet-commerciële verzamelaar met een te klein huisje :-)

Groetjes,
Jolie

Re: klein (27 cm) Leon Prieur popje opgeknapt

hoi allemaal,
wat leuk jolie heb jij haar! ik vond haar ook al zo mooi haha.
maar even geen budget op dat moment.
ze hebben op moment wel meer prachtige poppen staat, op 1 na allemaal frans.
maar inderdaad de markt is om zacht te zeggen waardeloos en belabberd te noemen.
ook mijn poppen verkopen voor geen meter en ik ben echt niet belachelijk duur en wel realistisch met de prijzen en ook zeker niet de moeilijkste.
gebreken worden eerlijk vermeld.
de biedingen zijn om te huilen, je kunt ze niet eens serieus nemen eigenlijk.
maarja niks aan te doen, de enige die goed lijken te verkopen zijn janny, wat niet zo gek is want ze is bekend om haar betrouwbaarheid en prachtige poppen. en marleen, en voor de rest zie ik poppen die echt wel mooi zijn en soms ook zeker niet te duur steeds weer terug komen.
jammer dat de markt op moment zo slecht is, maar ik denk dat de crisis idd ook een grote rol speelt.
maar ook dat er soms mensen zijn die niet nagaan wat een pop waard is en ze voor spotprijsjes weg doen.
daardoor verwachten mensen dat iedereen ze maar voor de prijzen weg moeten doen.
ik hoop dat het snel beter wordt, maar het is afwachten.
en met de belabberd werkende marktplaats (vandaag 3 biedingen gehad maar geen mail in mn inbox) motiveerd het ook niet echt.
erg jammer maar niks aan te doen.
groetjes en fijne avond, liefs mieke