Topic: rechtgezette schelm-ogen voor KWG 134-popje
Nieuw pruikje, rechtgezette schelm-ogen en nieuwe kleertjes voor Popje KWG 134, 13 1/2, Keramische Werke Gräfenhain, 1932
Oei, dat was wel even schrikken... Die oogjes... Ze kijken allebei naar 1 punt? Was dat onderweg gebeurd...? Ik had er in de advertentie niets van gezien, daar stonden de oogjes normaal. Bij aankomst:
Geen nood, het is op te lossen. Al moet je bij het rechtbuigen van verbogen oogbrugjes voorzichtig blijven, zodat je het dunne glas niet breekt:
Het loenst nog een klein beetje na de eerste-rechtzet-poging, maar zó ongeveer zag het popje er uit in de advertentie (die u vast ook gezien hebt :-))
Het pruikje is synthetisch, mooi, maar het past niet zo goed bij het popje:
Mij doet het dan denken aan de vreselijke verhalen van meisjes met (prachtig!) kroeshaar, die het proberen te 'straighten', en daarbij veel geld kwijt zijn, hun haar breken, en soms zelfs voorgoed kwijtraken... :-/
Ik wil niet meedoen aan dat beeld: Afro-haar is prachtig. Het pruikje gaat dus in de pruikendoos, om te wachten op een ànder popje :-)
Welke kleertjes dit popje in 1932 oorspronkelijk heeft gehad weet ik niet: ik heb het niet kunnen achterhalen. Een matrozenpakje? Of een soort tropenpak met een houten ketting...? Of een schotse rok met een zweedse wintertrui? Of een klederdracht-achtig/clicheematig raffiarokje?
Omdat het popje wat kleine beschadigingetjes in zijn gezichtje heeft, een paar wimpertjes kwijt is, een deel van zijn lippenrood kwijt is, en een héél klein beetje is blijven loenzen, dacht ik: het wordt een jongetje.
Uiteindelijk heb ik van lichtblauw fluweel een pakje gemaakt. Met daaronder een blauw linnen-achtig hemdje, met drukkertjes / knoopjes op de achterzijde:
Aan de voorzijde zie je hoe eenvoudig het is: het was een vrijwel recht lapje waar het uit geknipt is:
Het broekje heb ik 'op de pop' geknipt:
Bij het inelkaarzetten even -binnenstebuiten- passen:
Even kijken of het broekje op de rug hoog genoeg is:
Van de tussenstappen van het jasje had ik geen foto's gemaakt, maar hier het "plus-vormige basis-" patroontje:
Jasje en hemdje afgewerkt met (echt oud) zig-zag-band. Een lichtblauwe parelmoeren oorhanger en een stukje oud band werden een halsketting.
Het pruikje kreeg hij van..... L.!
Een deel ervan was stijl haar, en een deel ervan was kroes: een vreemd pruikje van de feestwinkel, waarmee ze voor school Video's maakte.
L. was er ontevreden over, en knipte er ooit stukken uit.
Met naald en draad heb ik van het kroezende pruikdeel een poppenpruik gemaakt.
Het is weliswaar ook synthetisch, maar ik kan me nauwelijks een betere pruik voor het popje wensen: ja, de originele. Maar of ik die ooit zou vinden? ;-}
We noemen hem Marcus.
Naar Marcus Miller, de Amerikaanse Jazz-componist/bassist :-)
En zo staat hij nu in onze woonkamer:
Welkom Marcus! :-)
Hartelijke groetjes,
Jolie