Ha Bente, Durvina en Leora, Dankje, leuk!
Het zijn eigenlijk ....pechpoppen ;-}
We hadden de dozen, dichtgepakt, vol poppen-onderdelen, gekocht bij de kringloopwinkel, bij elkaar voor een tientje.
Thuis bleek........... dat een of andere (vreemde figuur..?) veel armpjes en beentje had ...afgeknipt! Wie doet zo iets... ;-/
We kunnen ze daardoor nauwelijks in elkaar zetten. Alleen door ze aan elkaar te naaien, met een stuk stof ertussen.
Ik denk wel 'ns: ik kieper de hele doos in de vuilnisbak ;-) Maarja, er zitten zulke schattige "vintage-retro-gezichtjes" tussen.
Hier een verslagje:
Rosa helpt... "Ohôhô, Mama, wat veel poppetjes...!"
"Ohhhhh, mama, heb je deze gezien!!!?? Iemand heeft haar zwartgeschilderd, en ze PLAKT heel vies!!"
Na een uurtje sorteren, alles in zakjes doen wat bijelkaar hoorde, hadden we deze collectie:
Rosa kiest een eerste popje, het krijgt twee (net niet passende) armpjes:
Leuk, dat blauwe haar! We kunnen haar altijd nog aankleden als in de 80-er jaren; in de tijd dat ik een puber was, was blauw haar helemaal hip ;-)
Leora koos ook een popje... OH wat zijn die handjes en voetjes treurig afgeknipt... Wie doet zo iets... We naaien de handjes en voetjes vast aan een deel van een oud maillotje:
Wel prikt de achterkant van de naald regelmatig dwars door de vingerhoed, zo stug is het plastic als je er doorheen wilt naaien:
Gevuld met vul-watten van de fourniturenwinkel:
Leora had op dat moment 39,6 koorts, en vond het helemaal niet leuk dat ze te duizelig was om mee te doen:
En daar kwam de grote spaanse VICMA-baby-pop. Wat was hij, ook na het schoonmaken nog, eng...:
Dit maillotje zou moeten passen als lijfje..:
Beentjes er aangenaaid (met grote, zwarte Zip-de-Kater als toeschouwer):
Armpjes vastnaaien:
En toen was 'ie klaar.... Nou.... Echt klaar, met die kaalgesleten ogen..? (En zo kreeg hij een laagje afpoetsbare verf op z'n mondje en oogleden, en een paar 'valse wimpers.' Die je bovenaan deze pagina in Leora's foto's kunt zien :-)!)
Nog een klein VICMA-popje... Wat een mooi gezichtje... Jammer dat er geen lijf, armen en benen bij zijn... We kiezen armen en benen, die wel dezelfde kleur hebben, maar eigenlijk niet bij elkaar horen, en waarschijnlijk ook niet bij het popje horen... ;-/
Lijfje genaaid van een microvezeldoekje (een maillotje zou te groot zijn, een sokje te klein..)
Armpjes eraan gemaakt met tie-wraps, precies zoals ze doen in Chinese Frabrieken ;-). Het handige is dat het dan ook altijd weer los kan. Niets gaat er stuk, zoals bij het gaatjesprikken om plastic armpjes vast te naaien.
Nah, hmm, jâ... Heel geweldig vind ik het niet, de verhoudingen kloppen niet precies, maar ze heeft weer een 'body':
En gelukkig kreeg ze vanochtend te horen dat ze wèl een héél schattig popje geworden was!
Van 'pechpop' naar 'recyclepop':
Bij een van de andere mooie gezichtjes die in de doos zat, heb ik maar 'gewoon' een ander lijfje gekocht (ook bij de kringloopwinkel.) Dat gelukkig precies paste:
En ze is weer een hele dame geworden!
Mocht iemand een los armpje of beentje nodig hebben, stuur me gerust de maat en een afbeelding, dan kan ik kijken of het ertussen zit.
Ik denk nl. echt wel 'ns: hmmm, ik kan 10, 20 poppen als deze maken, ú-ú-ú-ren werk, maar wie wil in deze tijd van overvloedige-hoeveelheid-Made-in-China-poppen nog poppen met een oud hoofd en een handgemaakt lijf?
;-)
Jolie