Helemaal mee eens Mieke!!
Dat vind ik bijv. van mijn 'Ernst Philip' ook, die miste een heel oor en een kwart hoofd, maar hij kijkt nu elke avond met zijn eigen, zwaar-serieuze made-in-1911-blik naar het Nieuws, Pauw en Witteman enz :-) Ik zou hem vreselijk missen als ik hem verkocht. Geen optie dus :-)
Ik heb ècht grote twijfels bij M./B. en A. uit D. Hoe lang koop ik nu al poppen op MP? Viereneenhalf jaar volgens MP.
Ik heb in die tijd NOG NOOIT iets vriendelijks van die mensen gezien.
Prima hoor, ik koop dan ècht liever Poppen bij Janny. Altijd door-en-door betrouwbaar, eerlijk, altijd door-en-door vriendelijk.
M./A./B. te D. niet, D. negeert mails. Zelfs super-vriendelijke vragen negeren ze.
Laatst heb ik ze nog een vriendelijk, kort mailtje gestuurd dat ze een Oostenrijkse pop voor weinig aanboden, (lees: aanboden en nòg ns aanboden,) en ze attent gemaakt op het merk, dat ze niet noemden. Met een MERK kunnen mensen een pop zelf nazoeken en zien dat de waarde van zo'n pop elders in Europa veel hoger ligt. Dan verkoop je een pop een stuk sneller dan hem blijven aanbieden zònder het merk te noemen. Zoals ze deden.
Nooit meer iets op teruggehoord. Kan mijn mailtje hier citeren hoor: het was ronduit vriendelijk.
Wat ik WEL van ze gezien heb zijn dreigtekstjes (aan àndere kopers/verkopers dan ik.) Ik begrijp niet dat ze niet snappen dat mensen met elkaar praten en elkaar mailtjes forwarden, zeker als er héél onvriendelijke dingen in staan. Nu doe ik dat zelf niet, ik forward géén mail (ik werk immers voor Arnoud, en ken de wet ;-)) Maar ik snap best dat iemand die een 'mail op poten' krijgt en daarvan schrikt, die doorstuurt naar een mede-verzamelaar van "Nou, wat ik NU ontving..."
Dan denk ik: die mensen hebben een beroerd karakter: géén gevoel voor verkoop. Mensen met een normaal, commercieel karakter, met Gevoel voor Verkoop, antwoorden èlke potentiele klant, èlke mail. Op een normale manier. Ook als je vindt dat een persoon onvriendelijk is, of Joost-mag-weten-wat-je vindt, voor mijn part vinden ze me een belachelijk wijf: een *vraag* van een klant is een *vraag.*
Ik ben ook wel ns bij iemand thuis geweest, die een pop daar had laten opknappen. Nou, ik zeg maar niets. Laat ik 1 ding zeggen: de standaard was zó klein, dat de pop spontaan kapotgevallen was. Tja, zó kan ik ook poppen verkopen. Doe d'r gewoon een heel klein standaardje bij, dan zijn ze binnen een jaar terug om een nieuwe pop te kopen. Nu kan die mevrouw zich natúúrlijk vergist hebben, en de standaard elders gekocht hebben. Maar tegen mij zei ze..... (En ik zweeg, ik wilde niks slechts zeggen over een Verkoper, zo van "Goh, bent u ermee teruggeweest...?" Zelfs dàt heb ik niet gezegd.)
Maar langzaam...... bouwt je beeld zich wèl op. En de Dames (Heer dus) uit de Randgebieden van Amsterdam doen ook bijzonder weinig om het beeld te nuanceren.
Laten ze in hun advertenties zien dat ze klantvriendelijk zijn? Leven ze mee met klanten in de zin dat ze hun mail OOIT beantwoorden? Zij zijn de enige verkopers van wie ik in 4,5 jaar NOOIT 1 antwoord gehad heb. Blame it on Marktplaats, tuurlijk: van mij mogen ze de techniek de schuld geven. Maar zo consequent?
Laten ze in hun advertenties zien dat ze verstand hebben van poppen? Kloppen de details in hun advertenties?
Tegenwoordig zijn de Kopers niet meer zo als in de jaren 80. Van "Oh, leuk oud popje, merk maakt me niet uit, leeftijd ook niet, schade niet, ik poets het op en zet het gezellig in m'n glazen kast." Zoals ik wel 'ns heb gehoord van Verzamelaars van de generatie van onze grootouders.
Anno nu googelt vrijwel elke koper vrijwel elke pop. Daardoor zijn de prijzen ook heel anders dan in de jaren 80 - 90.
Maar in de Buitenwijken van de Hoofdstad is dat nog niet doorgedrongen.
P. uit K. daarentegen, beantwoordt ALTIJD zijn mail, héél vriendelijk. P. verkoopt al 30, 40 jaar poppen, verzamelt zelf, restaureert zelf en is nooit te beroerd om een antwoord te mailen.
Ik zou gemakkelijker een pop voor 1000,- euro bij P. in K. kopen dan dat ik voor 100 euro een pop kocht in D.
Want.... Denk even mee... Hoe doen ze die inkoop in D.? WAt moet ik me voorstellen bij mensen die dreigmailtjes sturen en gewone mail niet beantwoorden?
Onderhand zou ik zelfs bang zijn dat ik een Pop kocht die ze voor een bodemprijsje van een Oud Mensie hebben opgekocht, Oud Mensie krijgt twee tientjes, (Jaaa Mefrauw, klinkt als 't Schaep met de 5 pooten, de Tijde sein Ferandert hè, tegewoordig sein die Poppies nog maar een joetje waart, U het massel dat u twee joetjes fan mijn krijgt. Jaaa, ik weet het, U hepter destijds een meijer voor neergelegt, maar teigewoordig is het krisus, hè, de minse kope geen Poppe meer..") een duppie gaat er op aan zeep en hoppa, de rest gaat.....
Nee, echt, als D. aan mij iets wil verkopen, dan mogen ze eerst het beeld rechtzetten dat er in de loop van de jaren, onder hun eigen vertoning, is gegroeid.
Dan doe ik liever zaken met iemand als P. uit K, die een gelijmde naad verkoopt als een Haarlijn.
En natuurlijk, nòg liever zaken met mensen die altijd eerlijk zijn, en altijd streven naar vriendelijkheid.
De Standaards kun je kopen bij Inez in Groningen! Heeft vaak advertenties op MP..
Groetjes!
Jolie