Topic: Heubach Popje

Kom net dit popje van Heubach tegen maar ziet er zo apart uit ,het lijkt wel of het hoofd te groot is voor het lijfje .

Of lijkt dit maar zo

http://i.marktplaats.com/00/s/ODY0WDY0O … ~/$_85.JPG

Groetjes Ineke

Re: Heubach Popje

Oeh... ja..... je hebt gelijk Ineke.....

De verhoudingen roepen vraagtekens op. Als ik het vergelijk met mijn eigen 320 Heubachje dan heeft dat een groter lijfje en andere beentjes.

Op zich HOEFT dat niets te zeggen, de poppen zijn zo vaak gerepareerd in de eeuw dat ze oud zijn...

Als ik op eBay kijk, zie ik dit malnr. 320 2/0 aangeboden met de beschrijving "39 cm".

Ook dat hoeft niets te bewijzen.. Maar ik zou altijd je gevoel/intuitie volgen zodra je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Vaak is dat dan ook zo.

Wat ik aan deze foto zie is dat het hoofdje is bijgeschilderd. De wimpers zijn opnieuw geschilderd, het mondje en de wangen zijn bijgeschilderd. OOk is dit type waarschijnlijk gespoten porselein. Tenminste: bij dàt type komt bijschilderen vaker voor, omdat het kwetsbaarder is dan 2x gebakken / bisque porselein.

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen. De kans dat je een juist, oorspronkelijk lijfje in de juiste verhoudingen vindt is kleiner dan ik een jaar of vier geleden nog dacht :-} En zo'n bijschildering is heel lastig te herstellen :-/

Hartelijke groetjes,
Jolie

Re: Heubach Popje

Hallo Jolie ,ja apart popje ik ze het altijd zo als er iets niet klopt
De geverfde wimpers had ik inderdaad ook gezien
Maar ik denk dat de verkoopster het zelf ook niet eens weet ,ze heeft de pop waarschijnlijk ook zo gekocht !
Maar ik wilde haar niet kopen hoor ,ik heb er even de stop op gezet anders blijf k gaan :-)
Maar dank je voor de goed uitleg k weet nu ook gelijk waar k op moet letten als ik er nog een keer één aanschaf ;-)

Hartelijke Groetjes en een gezellige feestdag morgen

Ineke

Re: Heubach Popje

Ha Ineke, Ja, ik denk dat je helemaal gelijk hebt: de verkoopster heeft haar waarschijnlijk zèlf ook zo gekocht. Dat is in het verleden (en nog steeds) zo vaak gebeurd, mensen die delen van poppen samenvoegen.

In dat Duitse programma op de ZDF komen ook bijna elke week poppen voor, en die hebben zo vaak (bijv) benen van een andere pop, of zelfs een hoofd van celluloid, gecombineerd met een lijf dat bij een porseleinen pop hoorde. Poppen zijn daar zó populair, dat ze er (kennelijk) niet om geven, ze noemen het alleen op, en accepteren (als ik het goed begrijp) dat het nu eenmaal zo is. Ook repareren ze daar, in dat programma, poppen met onderdelen van andere poppen. Af en toe denk ik 'waar zijn ze mee bezig...' Maargoed, bij een Schildpadpop, waarvan alle onderdelen redelijk makkelijk te vinden zijn, kan het natuurlijk prima.

Ja, ik denk dat ook: eérst alle poppen maken die ik nog heb ;-)

Dankje voor de goede wensen!
Hartelijke groetjes,
Jolie