Topic: Penseelstreek...?
Goedemorgen allemaal,
Gisteren heb ik nogal zitten twijfelen, of ik deze vraag zou stellen :-)
Want ik heb uiteraard groot respect voor iedereen die een 100+jarige pop, die op het punt staat in een vuilnisbak te verdwijnen, tòch nog een goede kans weet te geven, zorgvuldig alle scherven plakt, en weer aan het eigen lijfje weet te zetten :-)
Dus allereerst een chapeau voor de mensen die de pop tòch nog een kans gaven.
Het gaat om deze advertentie, u heeft hem vast ook gelezen: Antieke Pop Bergman/Simon/Halbig waarin een gebroken pop van het merk C.M. Bergmann is aangeboden.
Als je in die advertentie inzoomt op de close-up van het gezichtje, zie je heel veel penseelstreken, streepjes, eigenlijk:
Ik begrijp natuurlijk dat verdwenen delen, gaten, zullen moeten worden ingevuld, en vervolgens moeten worden gekleurd, daar zal ik zelf met een pop als deze kapotte jumeau ook niet aan ontkomen. En ja, dat wordt héél snel streperig :-} Je kunt de verf dan evt. tamponeren of met een sponsje aanbrengen.
Je voorkomt dan de kwaststrepen. Maar het blijft lastig, weet ik maar al te goed. Het kost mij ook regelmatig meerdere pogingen.
Bij deze pop vraag ik me wel een beetje af of de streepjes wel nodig waren. Misschien was het ook mogelijk geweest om alleen de barstjes op de kleur te brengen van de naastgelegen intacte delen.
Met andere woorden, mijn vraag was: Heeft de goedbedoelende Poppendokter hier misschien niet een beetje tevéél werk gedaan?
Het kan natuurlijk zijn dat er hele stukken hoofd weg waren, zoals bij de pop waarmee ik nu bezig ben. Dan kun je nauwelijks anders.
Misschien is het ook wel grappig: De éen wil een pop weggooien, en wordt (gelukkig!) tegengehouden door een alerte poppendokter. Vervolgens koopt een ander de pop, (dat is wat ik vermoed dat zal gebeuren:) en... haalt de verf er weer grotendeels af, om het mooie bisque weer terug te kunnen zien, dat onder de streepjes verf zit.
Dat zou ik tenminste doen, als de pop bij mij op een plank zat.
Maargoed, ik heb meer dan genoeg poppen op planken zitten hoor ;-) ik zou er eerder 'ns wat moeten wegdoen, (maar dat is een ander verhaal ;-))
Hartelijke groetjes,
Jolie