Topic: Welke pop is dit? Grote pop, jumeau

Dag allemaal,

ik ben voor mijn moeder en mijn oma een aantal poppen aan het verkopen. De meeste poppen/poppenspullen kan ik thuisbrengen door goed te googlen, maar bij een aantal kan ik hulp gebruiken!

Eerste is een grote pop, 86 cm. Op het kaartje aan de hand staat: jumeau,  495,-, Frans.  Achterop het hoofd staat: made in Germany,  171

Vanwege de tekst op het achterhoofd lijkt het me geen echte jumeau, maar wat dan wel? Gezien de prijs (in guldens) toen al een hele dure pop!
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

Re: Welke pop is dit? Grote pop, jumeau

Ha Caroline,
Het lijkt op een replica van dit type pop van Kestner, de 171. Hier op ebay is ook een goed voorbeeld van deze pop te zien.

De binnenkant van het hoofd is roze, ook dat wijst op een replica.

Waarom er een Jumeau-kaartje aangehangen is weet ik niet, misschien heeft het atelier het verkeerde kaartje gepakt..? Misschien was men in die tijd niet zo héél erg bezig met "Frans" of "Duits", en bedoelde men Jumeau gewoon als 'type' pop? Zowel Jumeau- als Kestner-poppen waren van hoge kwaliteit.

De pop is waarschijnlijk gemaakt in de jaren 80, 90, en door de enorme hoeveelheid zorgvuldig handwerk (uren...) die men aan de poppen besteedde waren ze destijds erg prijzig.

Hartelijke groetjes,
Jolie