Re: Hebben juliie poppen namen ?
Op 20 Augustus werd bij ons bezorgd: Erica!
Ze is een dubbel-gemerkt Schildpad/Kämmer&Reinhardt-popje, met zoals je ziet een scheurtje in de nek:
Haar gezichtje heeft wat vergeling en ontbrekende wimpertjes:
en haar composiet-lijfje heeft wat barstjes, èn de originele, werkende mama-stem (doodeng! aldus Miesje-De-Kat ;-)):
Nu ben ik bekend met de Kämmer&Reinhardt-nummering, (de 100/200-nummers zijn in de regel Porselein-hoofdjes; 300/400-nummers zijn in de regel Celluloid-hoofdjes, de 500/600 zijn popjes met een donkerdere huidskleur; de 700-nummers zijn Celluloid-karakterhoofdjes, de 800-nummers zijn vroege kunststof-hoofdjes en de 900-popjes zijn in de regel Composiet-hoofdjes.)
Maar van dit nummer, 1728, weet ik niet meer dan ik in Ciesliks Bestimmungsbuch kan lezen: Kämmer&Reinhardt, rond 1925 (=in productie genomen, red. Jolie), materiaal: Celluloid, als serie 128 en gefabriceerd door Schildpad.
Ze droeg op 20 Augustus hedendaagse kleertjes: stoer spijkergoed onder haar oude hoed. Vanwege haar voor-oorlogse leeftijd van maximaal 91 jaar, heb ik gepaste kleertjes en schoentjes voor haar gezocht:
Mij lijkt het materiaal iets steviger dan celluloid-zoals-ik-het-ken, mijn K&R351-popje heeft zijn door Durvina bedachte valhoed echt nodig :-)
Mogelijk maakte Schildpad met deze mal steviger popjes dan Kämmer & Reinhardt zèlf maakte? (ik weet eerlijk gezegd, niets van Schildpad-poppen, dus ik kan er niets zinnigs over zeggen...)
OK, ze kan steviger lijken: desondanks heeft ze een scheur in haar nekje, dus ze zit op een veilige plek naast een Kämmer&Reinhardt-zusje, — dat alleen voor de foto ;-) even een hond aan zijn oor mag trekken:
Na de trieste verzending van Ineke's pop hield ik mijn hart vast, maar ik kan de eigenaar/verkoper alleen bedanken voor de zorgvuldige verpakking en verzending.
Een mooi en zonnig weekeind gewenst!
Hartelijke groetjes,
Jolie