Topic: Twee kleine poppen identificeren vooroorlogs?

helenevanheeswijk wrote:

Hallo allen,
Iets meer dan 20 jaar geleden kocht ik het rechterpopje op een soort rommelmarkt.
Het linkerpopje kreeg ik zondag van iemand. Grappig ze hebben zoveel van elkaar weg. Weet iemand wat voor popjes het zijn? Hoe oud precies? Is de een ouder dan de ander? Etc ik wil graag meer info na 20 jaar.
Wat is het voor materiaal enz. Hebben deze popjes een naam? Ben benieuwd! Groetjes
http://i65.tinypic.com/2ela2cj.jpg

Re: Twee kleine poppen identificeren vooroorlogs?

Hallo Helene,

Leuk dat je twee van die popjes heb. Ik heb er vorig jaar ook een op een rommelmarkt uit een doos oude poppen gevist. Sinds die tijd ben ik er al vaak een op marktplaats of iets dergelijks tegengekomen.

Mijn popje heb ik Geurtje genoemd ("Hebben jullie poppen namen." pag. 14). Ze had vuile kleertjes aan met slijtage en roestvlekjes.
Het zou leuk zijn als ze van voor de oorlog was. Maar dan zouden ze toch niet voor een euro op de rommelmarkt te koop zijn?
Haar mutje dat vastgelijmd was heb ik er afgehaald om te wassen. Er bleek een kaal hoofdje onder te zitten. Er was een gekruld sliertje haar op haar hoofdje langs haar mutsje geplakt, zodat het leek of ze een heel pruikje had. Maar ze is nu lekker schoon en ik had ook nog een piepklein pruikje voor haar!

Ze heeft een stoffen lijfje en haar hoofdje en ledematen zijn van steen. Helaas weet ik ook niet waar en wanneer ze gemaakt is...

Veel plezier van je kleine popjes en groetjes van Durvina.

P. S. kan je nog een grotere foto van de popjes plaatsen? Leuk om ze wat beter te kunnen zien :-)