Topic: Is dit een antieke pop?

Ik heb deze pop gekregen van iemand die aan het opruimen was. Ik ben benieuwd naar de herkomst van deze pop en hoe oud deze pop is. Hij/zij is erg beschadigd. Op de rug staan de letters S & M (volgens mij in spiegelbeeld). Kan iemand mij hiermee helpen? De oogjes kunnen open en dicht. Zie foto's: https://postimg.cc/gallery/148723r3c/

Re: Is dit een antieke pop?

Ha Ziska, welkom,
Je pop is volgens mij van M & S Shillman en voor een popje uit de tijd van 1924-1930 is ze, althans het gezichtje, in redelijke staat!

Er is nog een ander poppenbedrijf geweest met deze initialen, Müller en Strassburger, te Sonneberg, Duitsland. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een Duitse pop is.

De Amerikaanse poppen hadden vaak precies deze nek-aansluiting, bij de Duitse poppen zit het nekje meestal aan het hoofd vast. Het gezichtje ziet er ook uit als het gezichtje in de Dollreference, bovendien staat ook daar het merkje in spiegelbeeld; ter vergelijking de Shillman-pop die hier te zien is.

De beschadiging in het beentje kan voorzichtig gemaakt worden, en aan het gezichtje zou ik zo weinig mogelijk doen: evt. zorgen dat het niet afbladdert, maar aan overschilderen zou ik niet denken.

Kortom, een leuke, vooroorlogse pop!

Groet,
Jolie

Re: Is dit een antieke pop?

Dankjewel!

Re: Is dit een antieke pop?

Hoi Jolie ,

Ik was hier al eerder lid maar heb me opnieuw geregistreerd.
Ik zou graag iets willen weten over een popje wat ik vorige week heb gekocht.
Volgens mij is ze wel een beetje bij elkaar gezocht in onderdelen .
Het is een borstkop popje en op haar rug staat 1919  7 op haar roze lijfje staat een blauw stempel een cirkel  en daar haal ik HAM uit en daar onder SIU
Hoe kan ik hier fotos plaatsen of moet ik ze naar je toe sturen?
Groetjes van Hanny

Re: Is dit een antieke pop?

Hoi Hanny,
Welkom terug!
Je bericht zag ik net pas :-)
In Cieslik's poppennaslagboek staat inderdaad een nr. 1919 vermeld, maar daar zou dan ook nog SH en PB op de nek moeten staan, (van Schoenau & Hoffmeister), en daar staat niet bij dat het een borstkop-pop betreft, terwijl er dan normaalgesproken altijd "brustkopf" bij vermeld staat... Dus of het dezelfde 1919 kan zijn...

Ik heb een mapje voor je aangemaakt met je foto's, daarover stuur ik je een mailtje :-)
Groetjes,
Jolie