Topic: Kämmer-Reinhardt-Baby-Puz krijgt een nieuw oud lijf

Uit 1935 stamt deze Kämmer en Reinhardt-Celluloid-baby, gemerkt met K&RW 351-4.

Hij is onder de naam "Buby-Puz" op de markt geweest. Niet àlle references tonen hetzelfde type pop bij die naam ;-} Misschien komt dat omdat er meer poppen van verschillende fabrieken Baby Puz geheten hebben, zoals ik lees in deze bron.

Dat Hitler in Duitsland de macht heeft overgenomen, is te zien in het logo in de nek van het popje: de Davidster tussen de K en de R is vervangen door een Ampersand. Stille getuigen van het gevaar dat dreigde, en helaas veel te weinig mensen zagen aankomen.

Ik kocht het popje met alleen een rompje en een hoofdje, en een vermoeden dat één van de twee lijfjes die ik heb liggen, qua maat bij het popje zouden passen:

KRW351-baby-puz

Qua maat zeg ik bewust, want beide reservelijfjes hebben geen ledematen van het eierschaal-dunne Celluloid, en hebben net een andere vorm dan het body-builder-achtige-lijfje dat bij deze pop hoort:

KRW351-baby-puz

Het schijnt dat het gebaar dat het popje met zijn rechterhandje maakt "Ik hou van jou" betekent in gebarentaal, volgens deze bron.

Ik heb een avond flink zitten puzzelen en piekeren wat het verstandigste zou zijn: de armen en benen van het reservelijfje afhalen en aan het lijfje dat bij het hoofdje zat zetten? Of het hoofdje loshalen en aan het reserverlijfje zetten?

En welk lijfje kon ik het beste kiezen; het iets grotere dat overduidelijk nieuwer want van modern kunststof is, maar qua vorm het meest lijkt op de originele ledematen?

Of het oudste lijfje kiezen, dat qua maat en ouderdom het meest overeenkomt, ook een werkende mama-stem heeft, maar dat— anders dan het meegekomen lijfje dat met hagelwitte watten gevuld is — is gevuld met oud stro, en dat armen heeft van een soort bakeliet? Die niet die body-builder-achtige-spiermassa hebben?

Na lang dubben en kijken hoe de armen en benen bevestigd waren, heel kunstig in kleine kommetjes in het stoffen lijfje, die ik nooit zonder schade zou kunnen losmaken, heb ik gekozen om tòch maar het hoofdje op het oudste reservelijfje te zetten.

Voor de veiligheid heb ik een nieuw bandje in de halssluiting gezet. Het oude touwtje daarin was zo vergaan, dat kon zó breken waarbij het hoofd van het lijf zou vallen.

En voilà, daar zit het hoofdje op het andere lijfje:

KRW351-baby-puz

Kleertjes kreeg hij uit de "blije doos", een klein doosje waar nog enkele babykleertjes die Leora en Rosalie als baby droegen inzitten:

KRW351-baby-puz

En toen lag er nog één ding, de VALHOED maken, naar een slimme tip van Durvina. Want dit Celluloid is verschrikkelijk kwetsbaar. In het achterhoofdje is al te zien dat er ooit een -mooi uitgevoerde- reparatie is gedaan: (het witte bandje dat in de foto te zien is, is het nieuwe hals-sluitbandje van het lijfje):

KRW351-baby-puz

Zo heb ik een babymutsje van Rosalie gevuld met poppenlijf-watten, en daar nieuwe koordjes aan gemaakt; binnenin, omdat het mustje iets groter dan het hoofdje is:

KRW351-baby-puz

En zo zit Baby-Puz nu dus veilig en hoog op de linnenkast in Rosalie's slaapkamer:

KRW351-baby-puz

Mocht ik ooit een ècht K&RW351-4-lijfje tegenkomen, dan zal ik dàt aan dit hoofdje zetten, dan is het popje weer compleet. Maar voor nu kijkt hij vrolijk de kamer in, en dat is genoeg :-)