Topic: Tips bij Verkoop op Marktplaats
U wilt een oude of antieke pop ter verkoop aanbieden op Marktplaats.
Een paar tips waarmee u de verkoop zo goed en makkelijk mogelijk kunt laten verlopen.
A) Neem zoveel mogelijk informatie op in uw advertentie. De maten, het materiaal, de leeftijd als u die bekend is, eventuele merktekens of nummers. Ook gebreken willen kopers graag van te voren weten.
B) Zorg dat uw prijsgegevens kloppen. Wilt u minimaal 80 euro voor een pop hebben? Stel "bieden" dan ook vanaf 80 euro in.
C) Reageer op vragen. Vragen kunnen ook behulpzaam zijn. Soms ontvangt u dankzij de gestelde vragen informatie die bijv. uw beeld van de waarde van de pop kan bijstellen, ja, zelfs kan verhogen.
D) Accepteert u een bod, geef dit dan zo snel mogelijk aan in uw advertentie, met: "Gereserveerd." Wijzigt u desnoods de tekst of de titel van de advertentie, wanneer u de reservering nog niet geheel vertrouwt, maar laat andere bieders weten waar ze aan toe zijn.
E) Wees helder over de verzending. Mocht Verzending weken in plaats van dagen gaan duren, maak daar dan bij de verkoop duidelijke afspraken over.
Bij A: Alle informatie is welkom. Heeft een pop geen merk? Geen probleem, ook merkloze antieke poppen kunnen waardevol zijn: maak in elk geval een foto van het nummer in de nek. Ook de mindere punten van een pop moet u noemen: welke mankementen heeft u ontdekt? Pas was het hier nog te lezen: Mf2-Mieke kocht een Composietpopje met een platgedrukt lijf dat met pleisters aan elkaar hing. Ze zou het popje ook gekocht hebben als ze het geweten had, maar.... hield er wel een nare smaak aan over. Terecht, ik zou bij een Verkoper die zo'n mankement niet meldt ook geen tweede keer iets kopen:
Bij B: Kent u het volgende? Pop wordt aangeboden voor 50 euro. Bied je die gevraagde 50 euro, krijg je van de Verkoper een mailtje: "Nee, ik moet er 80 euro voor hebben."
Ja echt, het komt voor.
Prima, wilt u als Verkoper een plaats op mijn grijze lijst, dan kunt u met deze methode rekenen op een plek tussen de "Onbetrouwbare Verkopers." Terwijl ik uw pop wellicht gekocht had, als u gewoon meteen 80 euro had ingevuld als vraagprijs. Wij als digitale kopers, kunnen niet zien of u verder eerlijk bent. Misschien bent u héél eerlijk. Maar als u zo begint, maakt u een slechte indruk. En dat is funest, omdat op internet een slechte eerste indruk een slecht vervolg belooft.
Bij C:
Vragen beantwoorden kan u, als Verkoper ....geld opleveren. Soms neemt een antwoord twijfel weg, of blijkt een pop van een andere leeftijd, materiaal of merk dan u dacht. En heeft een koper er meer geld voor over.
Krijgt u zóveel vragen dat u ze niet kunt beantwoorden? Antwoord dan tòch, maar met een standaardzin die u telkens kopieert: "Sorry, ik heb zóveel vragen gekregen, ik kom niet aan een persoonlijk antwoord toe, maar zal extra informatie in de advertentietekst zetten."
Wees ook niet te snel boos wanneer een potentiele koper een mankement in uw pop meent te ontdekken. (U moest eens weten hoe spinnijdig verkopers kunnen reageren, zoals ik soms lees in de geforwarde mails die ik soms ontvang: klantvriendelijkheid kan ver te zoeken zijn op Marktplaats.) Waarom maakt u niet gewoon een nieuwe foto die het mankement verklaart, of, als het mankement er helemaal niet is: zeker dan is een nieuwe foto beter dan één waarop een pop stuk lijkt.
Behalve die ene persoon die durft te mailen, zijn er namelijk altijd andere potentiele kopers die het (vermeende) mankement óók zien, maar die uw advertentie gewoon wegklikken. En voor u het weet, blijft uw pop maandenlang onverkocht. U kunt kortom, iemand die u een (vermeend) mankement in een foto durft te mailen, beter bedanken - dan bedreigen of uitschelden. (Ja ja, het komt voor.)
Bij D:
Lieve mensen, wat komt hetvolgende vaak voor. De Verkoper kiest een willekeurige bieder, mailt die persoon: "U heeft een Deal" en... meldt niet in de advertentie dat hij of zij accoord is gegaan met een bod.
Vervolgens gaat het bieden op de advertentie nog ....dagenlang door. De Verkoper reageert al die tijd niet op vragen. En onderneemt al helemáál niets om de bieders op te hoogte te brengen van het feit dat het object verkocht is.
We kunnen alleen maar raden waarom Verkopers dit doen, maar zelf zou ik het niet doen: zelf meld ik ook metéén dat ik een object verkocht heb en bel of mail ik de overige bieders. Die mensen steken tijd in mijn advertentie, denken na over vervoer bijv. en hebben alle recht om te weten dat de advertentie gereserveerd is.
Blijkt uw koper onbetrouwbaar, dan komen de andere kopers heus wel bij u terug als u de eerder gereserveerde pop opnieuw ter verkoop aanbiedt. Uw koper was dan immers onbetrouwbaar, niet u als verkoper.
Het trieste is vaak ook nog, dat Verkopers die heel snel met zo'n opkopersbod in zee gaan, een veel te laag bedrag voor hun pop ontvangen. Die poppen zie je een paar dagen later weer op Marktplaats.
Bij E:
Gelukkig heb ik hetvolgende al heel lang (een jaar?) niet meer meegemaakt: je komt tot een overeenkomst, maakt geld over, en vervolgens hoor je helemaal niets meer, of krijg je smoes na smoes waarom het pakje niet verstuurd is. Niet doen. Elke koper kan weken wachten: zolang u het eerlijk vermeldt.
Eigenlijk staan al deze dingen ook in de Marktplaats Manieren, maar kennelijk dringen die tot niet alle Verkopers door ;-|
Natuurlijk zal er met Kopers ook een hoop mis zijn, en gelukkig zijn er ook bijzonder aardige, betrouwbare Verkopers. Zoals in elk geval de Verkopers in hetvolgende lijstje , bij wie ik zelf wel eens poppen of materialen gekocht heb :
http://verkopers.marktplaats.nl/630340
http://verkopers.marktplaats.nl/618
http://verkopers.marktplaats.nl/2225
http://verkopers.marktplaats.nl/15732063
http://verkopers.marktplaats.nl/22634
http://verkopers.marktplaats.nl/8856888
http://verkopers.marktplaats.nl/1505658
http://verkopers.marktplaats.nl/11783623
http://verkopers.marktplaats.nl/17683501
http://verkopers.marktplaats.nl/10717283
http://verkopers.marktplaats.nl/14028076
http://verkopers.marktplaats.nl/7820934
http://verkopers.marktplaats.nl/11233071
http://verkopers.marktplaats.nl/1753279
http://verkopers.marktplaats.nl/13984817
http://verkopers.marktplaats.nl/6178889
http://verkopers.marktplaats.nl/3055529
http://verkopers.marktplaats.nl/11066729
http://verkopers.marktplaats.nl/4412712
http://verkopers.marktplaats.nl/240382
http://verkopers.marktplaats.nl/17168867
http://verkopers.marktplaats.nl/10913466
http://verkopers.marktplaats.nl/88809
http://verkopers.marktplaats.nl/7350852
http://verkopers.marktplaats.nl/64438
http://verkopers.marktplaats.nl/1895873
http://verkopers.marktplaats.nl/15026736
http://verkopers.marktplaats.nl/18467198
http://verkopers.marktplaats.nl/4849867
http://verkopers.marktplaats.nl/2145351
http://verkopers.marktplaats.nl/16725543
http://verkopers.marktplaats.nl/1873351
http://verkopers.marktplaats.nl/2891072
http://verkopers.marktplaats.nl/14305018
http://verkopers.marktplaats.nl/19513874
Materialen, koordelastiek, transfer-ogen, milliput etc:
http://verkopers.marktplaats.nl/13993875
De lijst met Favorieten is trouwens langer, maar niet alle Verkopers uit mijn bewaarde Favorieten hebben op dit moment een Marktplaats-aanbod.
En.... soms is een Verkoper nauwelijks terug te vinden! Op naam zoeken kan immers niet binnen Marktplaats, en zodra de advertentie is weggehaald, kun je de Verkoper alleen terugvinden als je ooit z'n "verkopers-link" bewaard hebt. En bijv. Plieneke (naschrift: Gevonden!) uit Noord-Holland, een heel betrouwbare verkoopster, kon ik voor dit lijstje niet meer terugvinden ;-} En (naschrift) onze Mieke heb ik inmiddels ook gevonden :-)
Het zegt dus niets als een naam niet in dit lijstje staat ;-)
En-eh, ten overvloede: NEE, een "grijze" of zwarte lijst ga ik niet toevoegen. Dat kan niet. Is niet netjes.