1 (edited by bodyl1983 2016-11-28 07:23:24)

Topic: Kunnen jullie mij helpen?

Dit is een oude pop van mijn oma, wellicht kunnen jullie mij er meer over vertellen.
Ik ben benieuwd waar de pop vandaan komt, en of in het nekje het merk staat,of is dat speciaal voor mijn oma gedaan (ze heette Jannie)
Het hoofdje is eraf, is het het waard om te laten maken denken jullie?
Ik moet uitvogelen hoe ik foto's kan toevoegen, maar als je de link hieronder aanklikken kun je foto's zien.
Hebben jullie een idee van de waarde? Kan ik mijn nichtje er mee laten spelen,of moet ik er toch voorzichtig mee zijn?

Re: Kunnen jullie mij helpen?

https://m.facebook.com/bodyl.oosterholt … =bookmarks

Zie hier de foto's

Re: Kunnen jullie mij helpen?

Hoi Bodyl,
De naam van je Oma staat inderdaad in de nek van het poppenhoofdje.. De kans is groot dat je Oma in de jaren '80-'90 deze replica-pop zèlf heeft gemaakt :-)

Het hoofdje is van het type J.D. Kestner, malnr. 237 "Hilda" replica, de ± waarde kun je hier bekijken, vergelijken met andere replica's van dit type.

Bij Replica's zetten de makers inderdaad hun eigen naam in de nek, je Oma kan bijv. een cursus gedaan hebben, die bestonden er vrij veel in die tijd. Ook kan natuurlijk iemand uit haar vriendinnenkring de pop voor je Oma gemaakt hebben.

Het lijfje is ècht oud, dat hoort eigenlijk bij een ander type pop, een popje met een schouderplaat dat in of op het lijfje valt. Het lijfje heeft een eigen waarde, dat kan m.i., afhankelijk van de maat en de staat, tussen de 20 en 80 euro liggen.

Je kunt het hoofdje en lijfje weer (?) aan elkaar zetten, misschien heeft je Oma het vroeger zo gecombineerd. Die combinatie kan mensen wel op het verkeerde been zetten, dat ze denken een ècht oud popje te hebben/kopen, terwijl het hoofdje onmiskenbaar een replica is (dat is te zien aan de beschildering, de oogjes, het type gekleurd porselein.)

Zelf zou ik het heel leuk vinden om een popje te hebben dat door mijn eigen Oma gemaakt is :-) In die zin heeft het popje meer waarde dan "zomaar een replica". (Van dit type zijn op zich vrij veel replica's te vinden, maar één van je eigen Oma zal zeldzaam zijn.) Als je nichtje het popje niet breekt, zou ze er best mee kunnen spelen, denkik.

Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt!
Hartelijke groetjes,
Jolie

Re: Kunnen jullie mij helpen?

Bedankt voor je berichtje terug! Wat leuk dat je er zoveel van weet, ik heb een foto toegevoegd aan mijn album, is dit wat je bedoeld met de schouder plaat?
Mij is altijd verteld dat mijn oma vroeger nog met deze pop heeft gespeeld, dus dat het een replica hoofdje is komt wel als een verassing. Zolang als ik mij kan herinneren (1986) heeft de pop op de kast gestaan en was mijn oma absoluut geen knutselkoningin.

Re: Kunnen jullie mij helpen?

Hoi Bodyl,
Dankje voor je reactie, ja, precies, dat is een schouderplaat.. Zo'n plaat kan ook vast aan het nekje zitten.

Het kan heel goed dat je Oma met het popje gespeeld heeft: waarschijnlijk was in dat geval dit lijfje van haar eigen popje uit haar kindertijd.

Het hoofdje ervan moet haast wel gebroken zijn, het zal er zo ongeveer uitgezien hebben, het lijf op deze foto is vrijwel identiek aan het lijf van jullie pop..

Het hoofdje is ècht een replica.. 100% zeker weten :-) Vaak staat er ook nog wel een jaartal op, "1980" bijv, maar dat werd dan met de hand in het ongebakken porselein gekrast, en deed niet iedereen.

Misschien was het hoofdje gebroken, en heeft een vriendin van je Oma destijds een nieuw hoofdje voor haar pop gemaakt..? Mijn Oma heeft ook zo'n pop gehad, en die was ook gebroken, afgepakt door een jongen op straat en kapot gegooid :-/ Goed dat je Oma het lijfje nog had, mijn Oma had dat niet meer.

Ik had laatst ergens op dit forum de kenmerken van een Replica gepost, zie hier halverwege de pagina... Als je die ermee vergelijkt, zie je wel waarom dit zeker een replica-hoofdje is. (We moeten zo naar een afspraak, anders zou ik het wel proberen allemaal op te schrijven ;-))

Het hoofdje is dan misschien geen 100 jaar oud zoals het lijfje, maar toch al gauw een jaar of 35.

Groetjes,
Jolie