Topic: Uit het nieuws: Cookies op internet

Nieuw in de wet: cookies en netneutraliteit
onbekend

U  heeft het bericht vast in de journaals of kranten voorbij zien komen: de Eerste Kamer heeft een nieuwe wet voor internetverkeer aangenomen.

Sommige nieuwsbulletinswezen op de gevolgen voor internet-aanbieders, Bits Of Freedom juichte al dat de Champagne-fles openkon, maar waaròm mogen we dan proosten op deze nieuwe wet?

Geen extra geld vragen
Deze wet brengt twee belangrijke vernieuwingen voor internet-gebruikers. Allereerst mogen internetaanbieders geen geld van u vragen voor bepaalde internetdiensten. Of u nu Skype wil gebruiken, YouTube-filmpjes wilt bekijken, door Marktplaats wilt bladeren of alleen uw mail wilt checken: providers mogen géén onderscheid maken en u voor de ene dienst meer geld vragen dan voor de andere dienst.

Ook bevat de nieuwe wet nieuwe regels over Cookies.

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie kunnen overdragen van de ene naar de adere pagina, en zo behulpzaam kunnen zijn bij het laten functioneren van een website. Zonder Cookies zou uw winkelwagentje leeg zijn zodra u doorklikt naar de betaalpagina, om maar een voorbeeld te noemen.

Cookies als spionnetjes?
Maar evengoed kunnen gehaaide reclamejongens ze gebruiken om ieders interesses en surfgedrag bij te houden. Ook dat klinkt onschuldig. Er zijn genoeg mensen die zeggen: "ik heb niets te verbergen, van mij mogen ze."

Prima natuurlijk, maar in de praktijk kan het ook minder leuk. Zo heb ik zelf de negatieve kanten van Cookies leren kennen toen ik eens googlede naar informatie over een miskraam. Nog maanden later werd ik lastig gevallen met advertenties als "verloskundige nodig?" of "uw nieuwe baby-uitzet." Nu heb ik twee schatten van kinderen, dus ik ben daar probleemloos overheen gekomen, maar u kunt zich voorstellen welke veel pijnlijkere en ongewenste situaties zich kunnen voordoen.

Nog afgezien van de vraag of het binnen de Wet Bescherming Persoonsgegevens wel is toegestaan om zomaar, ongevraagd zoveel informatie over iemand te verzamelen.

Cookies vallen nu onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens
In de nieuwe wet ligt het dus expliciet vast dat dat niet mag. De reclamejongens mopperen nog wel dat het "nooit gaat lukken" om de wet uit te voeren, maar er zijn ongetwijfeld technische oplossingen te bedenken.

Zo heeft mijn man, als programmeur, ooit al eens een gratis hulpmiddel geprogrammeerd waarmee je o.a. kunt inzien wat Cookies over je opslaan, — en dat desgewenst te wissen — dus uitgebreidere hulpmiddelen die standaard in elke browser werken, zijn vast ook te maken.

Gebruikt deze Forumsite Cookies?
Jazeker, ook deze site gebruikt Cookies. Om te zorgen dat u niet bij elk bericht opnieuw uw naam moet intypen, wordt de naam opgeslagen in een Cookie.

Maar wat deze site niet doet, is het bijhouden van interesses en voorkeuren, of wat je maar kunt bedenken dat Cookies kunnen bijhouden: browsertype, monitor, —niets van die dingen houdt deze site bij.

Ook ingevulde email-adressen gebruikt het systeem alleen voor het wachtwoord-aanvragen, iets anders zal ik er onder geen beding mee doen. Ja: ik probeer iedereen die zich aanmeldt een persoonlijk welkom te sturen, maar dat is dan ook echt alles :-)

Wilt u méér lezen over deze nieuwe wet, dan kan dat hier op de site van internetjurist Arnoud Engelfriet.

Re: Uit het nieuws: Cookies op internet

Heeft dit ook maar iets te maken met poppen? (ik heb het stukje niet helemaal gelezen :-))

Groetjes,
Leora

Ik ben Leora! Ik spaar spaanse poppen en ik maak dan een familie! Al die poppen moeten een spaanse naam hebben die begint met ''Ad''. Dit zijn de namen van mijn spaanse poppen: Adora, Adamo, Adelio en Adriano.

Re: Uit het nieuws: Cookies op internet

Goeie vraag! Het heeft niet met Poppen te maken, maar wèl met ......alle websites......

Zodra iemand zich ergens registreert, zijn naam invult, of wat dan ook dat "privé" is, wat ook nog eens kan worden opgeslagen in "cookies" dan moet die site een privacy-verklaring hebben.

En al die dingen doe je op deze site: ook jij hebt iets van jezelf ingevuld, en je emailadres opgegeven. Ik mag daar dus van de wet, geen misbruik van maken. Nu weet ik dat jij dat héél vanzelfsprekend vindt, maar er zijn ook slechte sites, die dat stiekem wel doen. Vandaar dat de wet is aangepast, eenvoudig gezegd.

Hier kun je erover lezen op de site van Arnoud: http://www.iusmentis.com/websites/forum … verklaring

Misschien heb je een idee waar ik de Privacy-verklaring het beste kan zetten?

Groetjes,
Jolie

Re: Uit het nieuws: Cookies op internet

En vandaag is deze Nieuwe "Cookie"-Wet dus in werking getreden....: zie het artikel Vrijwel alle Nederlandse sites vanaf morgen in overtreding.

Ik beschouw deze post voorlopig even als het "Privacy-statement" van deze website, deze tekst bevat immers alle informatie over de Cookies die deze site gebruikt. En misschien kan ik in de toekomst met iets handigs die zogeheten "Cookie-toestemming" in deze site in-programmeren... :-)