Hallo Diny,
De foto's tonen in elk geval met zekerheid dat ze een replica van de Bru Jeune 8 Teteur is, die letters (Bru Jne 8) zijn te ontcijferen, als ik de foto donkerder maak:
Daarboven staat de naam van de mallenmaker, ik kan dat helaas niet lezen... Er staat m.i. Vernon Seeley. Let wel: Vernon Seeley is alléén de maker van de mallen, niet van het hoofdje zèlf.
Andere mallen-firma's zijn Belle en Byron; de laatste mallen werden vaak in Nederland gemaakt door Piet van der Sluis.
Let wel: deze namen zijn van de Mallen-makers, niet die van het hoofdje zèlf.
Op het schouderstuk staat een handtekening van de poppenmaker, er lijkt IHH te staan..?
Ondanks mijn zoektocht door oude "Gildebrieven" en boeken, kan ik daar geen naam bij vinden.. Jammer dat die periode zo slecht gedocumenteerd is, daar krijgen ze over 80 jaar, als deze poppen ook antiek zijn, nog een leuke nazoek-klus aan ;-) Ach, het maakt ook niet zóveel uit, we kennen de namen van de poppenmaaksters uit 1880 ook niet :-)
Het lijf en de kleding is in elk geval mooi gemaakt, en deze poppen zijn in de jaren tachtig prijzig geweest. Terecht als je ziet hoeveel handwerk er in zit!
Op deze pagina staan nog foto's van haar antieke voorbeeld.
En hier staan vergelijkbare mallen, die de maakster of cursus dan bestelde, om zulke poppen mee te maken, nu op eBay.
Ik heb er ook een paar, en hoop er ooit goed mee overweg te kunnen! :-)
Groetjes,
Jolie
P.S., de streep die je door de letters op het achterhoofd ziet verschijnen, als ik de foto donkerder maak, is m.i. géén breuk, maar een gietring. Bij het gieten kunnen een soort kringen in het porselein komen, zeker bij de hals —het laatste stukje. Je arm wordt moe, en het gieten loopt minder soepel: het vloeibare porselein valt minder regelmatig in de gipsmal. In die ring is m.i. wat extra kleur gekomen, die zie je als een soort 'streepje' bij het donkerder maken van de foto. Daaraan kun je m.i. ook weer zien dat het echt handwerk is.